Intriges in de wetstraat

Eerlijk: ik heb het niet zo met politiek. Vroeger geloofde ik dat mensen met idealen daarin stapten, om van de wereld een betere plek te maken. Die overtuiging is echter afgebrokkeld sinds ik iemand heb gekend die in de politiek werkzaam is en me een blik achter de schermen gunde. Daar trof ik sporadisch idealen aan en veeleer manipulatie, cynisme, leugens, chantage, berekendheid en machtsspelletjes. Normaal gesproken zap ik dus weg als er politiek op tv is. Ik geloof het niet meer, het bezorgt me een gevoel van machteloosheid. Maar sinds kort kijk ik weer. Dat dankzij ex-minister Jacqueline Galant van MR. Zij schreef een boek waarin ze onder andere de seksuele intriges in de Wetstraat blootgeeft. Kijk, dat vind ik interessant! Ik dacht dat niemand vrijwillig in bed kroop met een hypocriet sujet. Maar blijkbaar doen die politici het toch gezellig met elkaar! Ik las zelfs dat op de fractiedagen van een Vlaamse partij twee vrouwelijke parlementsleden samen een douche namen onder het goedkeurende oog van enkele mannelijke politici en een zeer tevreden minister - dat moet die van Openbare Werken zijn geweest.
Voortaan zoek ik dus tijdens politieke praatprogramma’s naar aanwijzingen dat de gasten het al eens met elkaar gedaan hebben en hoe het was. Een verhitte blik, een subtiel obsceen gebaar, … Of juist ogen die zeggen: “Zo lang als de Belgische regeringsformatie 2010-2011 duurde, zo kort hield jij het vol, flapdrol.”
Ik beeld me zelfs in hoe ze samen douchen en wie er meekijkt met een whisky erbij. Voor het eerst heb ik nagedacht over het klaarkomgezicht van Pieter De Crem. Er zijn mensen waarbij je dat makkelijk kunt inschatten, zoals Marc Reynebeau, die verandert wellicht weinig. Maar sommige brave borsten zouden weleens kunnen transformeren in brullende leeuwen. Fiere, ontembare Vlaamse leeuwen zelfs. Misschien willen politici van de wereld een hétere plek maken.
(Afwisselend geven Fleur van Groningen en Nico Dijkshoorn hun eigen kijk op de actualiteit. "Intriges in de Wetstraat" - Het Nieuwsblad - 16 Jan. 2017 - Pagina 2)

Populaire posts van deze blog

PODCAST MENSENKENNIS

Ik zie jou

GRATIS WEBINAR OVER TRAUMA