16 november 2016

Mediumtalk

Ze noemen het smalltalk. Gesprekken waarbij er enkel oppervlakkige informatie wordt uitgewisseld. Sommige mensen zijn daar ongelooflijk bedreven in. Zo heb ik al aan tafels ­gezeten waarbij er anderhalf uur wordt gesproken over de voor- en nadelen van vloerverwarming, waarop de conversatie naadloos overging in een drieënhalf uur durende uiteenzetting over cementsluierverwijderaar. Het alternatief lijkt vijf uur ruzie­maken over politiek. Al bestaan er ook mensen die uitstekend hun activiteiten kunnen opsommen zonder zich af te vragen of de ander daar iets aan heeft. Zo'n emotiearme monoloog wordt meestal monotoon afgevuurd en gaat ongeveer als volgt: “We zijn naar de markt geweest voor nieuwe kousen, want die van onze Patrick waren versleten, daarna zijn we een koffie gaan drinken bij Maria op de hoek, daar zaten Magda en Danny, die waren onderhemdjes gaan kopen, 's middags hebben we een wafel gegeten en het regende, weeral, we zijn dan met de kinderen naar de cinema gegaan, Patrickske is in slaap gevallen en 's avonds was het frikadellenkoek met krieken, een recept van de bomma, lekker, amai.” Ik weet nooit hoe ik daarop moet reageren. 'Proficiat' lijkt misplaatst. Vragen stellen brengt een nieuwe spraakwaterval op gang. Inmiddels heb ik gemerkt dat anderen zo'n verteller verjagen door eenzelfde lange zin over zichzelf te antwoorden. Daar word ik een beetje droevig van. Smalltalk is niet aan mij besteed. Enter de 'mediumtalk'. Volgens een nieuwssite dé nieuwe trend. Je kiest een onderwerp dat jou interesseert en geeft je klassieke smalltalk-vragen een originele twist, voor een boeiender antwoord. Zeg niet: “Heb jij ook een palletkachel?” Maar: “Wat zijn de warmste taferelen die zich al in jouw huiskamer hebben afgespeeld?” Al zullen er dan allicht nog zijn die over hun vloerverwarming beginnen.

Afwisselend geven Fleur van Groningen en Nico Dijkshoorn hun eigen kijk op de actualiteit. (Het Nieuwsblad,Wo. 16 Nov. 2016, Pagina 2)