12 september 2016

LEVENSLES

Een Noorse man heeft zich kwaad gemaakt op de Facebook-pagina van Ikea. Hij had een probleem met hun ‘Marius’-kruk. Dat is die bekende kruk met een achttal kleine gaten in het ronde zitvlak. Toen de man de kruk onder de douche gebruikte, kwam hij er met zijn testikels in klem te zitten. Wellicht ging hij lekker lui zitten en sloot hij genietend de ogen terwijl het warme water over zijn dampende borst gutste, toen zijn ballen plots zomaar in twee gaatjes plopten.
Een beetje zoals dat spelletje dat ik als kind speelde, waarbij je een balletje door een doolhof naar een kuiltje moet loodsen. Dat moment waarop het lukte: ongelooflijk! Maar dat euforische gevoel had deze Noor wellicht niet. Zou hij nog een tijdlang met kruk en al door zijn huis hebben gelopen? Klemde hij het ding tussen tafel en kast, en maakte hij vervolgens een moedige sprong voorwaarts die eindigde met een rauwe kreet? Zou hij naar zijn laptop zijn gestrompeld om Ikea razend te melden dat hij op dat eigenste moment nog steeds klem zat in hun witte Marius van 3,49 euro?
Je moet het maar durven. Er bestaat toch een kans dat een andere Facebooker opmerkt dat je wel over héél kleine balletjes moet beschikken als ze in die gaatjes passen. En dat je wellicht communiceert via de sociale media omdat je niet durft te telefoneren met je hoge piepstem. En stel je voor dat je bij Ikea werkt en nét op de dag waarop het afdelingshoofd jou op klantvriendelijkheid controleert, telefoon krijgt van iemand die met zijn scrotum in een meubel vastzit. Het is een ingewikkelde situatie, voor alle betrokken partijen. Ikea heeft de geknelde Noorman uiteindelijk voorgesteld om voortaan enkel gekleed op de kruk te gaan zitten. Dat moet die man zowat een aha-erlebnis hebben bezorgd.
Nu, zelf doe ik ook wel eens iets stoms. Zo heb ik eens een oorbel hersteld met secondelijm. Al rap bleek dat ik het juweel, mijn oor én mijn vingers allemaal aan mekaar had vastgelijmd. Ik kón dus niet eens een boos bericht op de Facebookpagina van de lijmfirma typen. Na een tijdje kreeg ik mezelf toch los. En toen besefte ik: soms moet je eerst iets héél stoms doen om daarna alsnog trots op jezelf te kunnen zijn. Ik hoop dat die Noorse meneer die levensles ook ter harte neemt.

Deze column werd voorgelezen tijdens het Middagjournaal van Nieuwe Feiten op Radio 1. Het geluidsfragment kan je hier herbeluisteren.