05 september 2016

Diepmenselijk gedicht

Een week neem ik het Middagjournaal van Nieuwe Feiten (12:00u - 13:00u) op Radio 1 voor mijn rekening. Het geluidsfragment herbeluister je hier. 

Diepmenselijk gedicht

Mijn nieuwe huis ligt in een natuurgebied waar men het al eens graag op een fietsen zet.Mijn nieuwe badkamer bevindt zich aan de straatkant en heeft een hoog, troebel raam. Dat staat vaak op een kier en telkens als ik me was, hoor ik daar flarden van gesprekken doorheen komen. Mensen die voorbij trappen en wiens woorden kort boven het bad blijven hangen, als heldere dwaallichten die even oplichten om niet veel later onherroepelijk weer uit te doven.
Het lijken de strofes van een diepmenselijk gedicht. Steeds betreft het een tweetal zinnen. Dan zit ik met mijn blote billen op het koele email mijn oksels in te soppen en hoor ik de zoveelste beknopte dialoog tussen moeder en kind, vrienden of vriendinnen, man en vrouw. Over wat hen – of toch één van hen- op dat moment meer bezighoudt dan de schitterende omgeving.
Het geeft een beeld van deze samenleving, de tijdsgeest, ons dagelijks bestaan. Daarom, beste luisteraar, ben ik de strofes gaan noteren. Graag lees ik u het gedicht van de afgelopen dagen voor:
- Hij heeft een schadevergoeding van negenhonderd euro gevraagd!
- Groot gelijk, hij had voor meer kunnen gaan.
- Jean, Jean! Luister naar uw mama!
- NEEE!
- Naar ’t schijnt heeft hij een minnares in een ander dorp.
- Pff, ‘t zou me niets verbazen, de oude snoeper…
- Ik heb schrik dat mijn beroep te vrouwelijk wordt.
- Ik heb het haar al zo vaak gezegd! Wie niet horen wil moet voelen.
- En ze zegt dat ze artrose heeft maar ik geloof het niet. ’t Is een manier om aandacht te krijgen.
- Ik had 53 kilometer gedaan en hij maar 18. En toch klagen hé, man! Toch klagen!
- Zeg, hebt gij die nieuwe velgen gezien? Wat moet dat wel niet gekost hebben!
- Die mensen denken dat ze zich alles kunnen permitteren.
- Die heeft zot veel gezopen want die was gebuisd voor haar herexamen.
- Het was een keitoffe date maar hij heeft mij al een week niet gebeld.
- Die gast heeft gewoon schrik om aan zijn gevoelens toe te geven.
- Zeg Maria, zijn er nog worstjes?