27 juli 2016

Vrouwelijke priesters

Er bestaan verschillende theorieën over Maria Magdalena. Ze zou een prostituee zijn geweest en wordt de patroonheilige van zondaars en lichtekooien genoemd. Volgens anderen was zij dan weer de echtgenote van Jezus en baarde zij hun kroost. Wat me herinnert aan een kennis die beweerde een afstammeling van Jezus te zijn. Nadat een helderziende hem dat had verklapt, weigerde hij nog aan te schuiven bij kassa's - dat zou zijn voorvader ook niet hebben gedaan, zei hij. Ik knapte af op zijn logica, maar misschien was hij dus werkelijk een nazaat van de familie van Nazareth.
Dan zal hij nu wel blij zijn. Want volgens de 'Congregatie voor de Goddelijke Eredienst en de regeling van de Sacramenten' wijst onderzoek uit dat zijn stammoeder deel uitmaakte van de 70 trouwe volgelingen van Jezus. Daarom werd Maria Magdalena - EmEm voor de fans - in ere hersteld en gaf de paus haar een eigen feestdag. Voor mijn vriend wellicht een hoogdag. Voor Rik Torfs, professor kerkelijk recht aan de KU Leuven, een grote stap richting vrouwelijke priesters. Iets wat me in deze tijden, waarin men streeft naar gendergelijkheid, geen overbodige luxe lijkt.
Theoloog Hans Geybels - ook van de KU Leuven - gelooft echter dat het nog decennia zal duren: “In 1994 heeft de toenmalige paus Johannes Paulus II in een brief duidelijk gemaakt dat vrouwen niet moesten hopen op het priesterschap. Die uitspraak zindert nog na binnen de Kerk.” Jammer. Anderzijds mag dat geen verrassing heten. Er doen immers ook diverse theorieën de ronde over de mannelijke apostelen. Zo zou Andreas tegen Matteüs gezegd hebben: “Ik heb die van ons nog eens gewezen op haar enige recht, het aanrecht.” Matteüs zou geantwoord hebben: “Die van ons heeft maar één rol, de deegrol.” Waarop Filippus Johannes aanstootte en zei: “De mijne jengelt over het glazen plafond … Als een vrouw nee zegt, bedoelt ze ja, schrijf dát maar eens op.”
Afwisselend geven Fleur van Groningen en Nico Dijkshoorn hun eigen kijk op de actualiteit. 'Vrouwelijke priesters' verscheen op 27/07/2016 in Het Nieuwsblad.