19 september 2014

HOE WORDEN WE GELUKKIG VAN ONZE RELATIE?

Dubbelzinnige vragen stellen. Ballroomdansen. Sokken hoog optrekken.

… hoe worden we gelukkig van onze relatie?

Een relatie. Dat betekent al het afgrijselijke  van shoppen met uw eega –  toch als we Geubels en de Belgen mogen geloven.  Jarenlang schipperen tussen twee partners – zoals Herbert Flack en zijn Belgen. Uitzoeken of liefde genoeg is – net als Louis Talpe en zijn kerverse ex. Of de liefde testen op de dansvloer – kijk maar naar Josje en Kevin die zullen swingen in Dansdate, een VTM-programma voor BV’s die slechts kunnen achterhalen hoe het met hun liefdesleven gesteld is middels lovertjes en chachacha.  Nee, zo’n relatie klinkt niet eenvoudig. Maar goed, het is zo vaak gezegd: liefde is een werkwoord. Nu was dat misschien nog te doen in tijden van cholera maar ik zou denken dat men zo’n extra job liever vermijdt in tijden van burn-out. Niet dus. Daten blijft populair. Misschien omdat een aantrekkelijke onbekende  vergelijkbaar is met een vlekkeloos beamerscherm: u kan er de oplossing voor al uw problemen op projecteren. Zolang u niet weet met welke issues hij zelf kampt, natuurlijk.
Mannen erbij lappen
Omdat zo’n relatie toch bloed, zweet en wilde manen kost,  stellen de meesten wél wat eisen aan hun partner. De Duitse Katja W. zocht uit wat heteromannen willen. Daarvoor deelde ze het fenomeen ‘vrouw’ op in 12 stereotypen – iets waarmee alleen een vrouw wegkomt en dan ook énkel als het dient om mannen erbij te lappen. Het resultaat is een lijst die me spontaan PMS bezorgt:  het  lieve goedzakje, de verstikkende aanhoudster, het naïeve fuifbeest, de dichtende droomster, de triestige, de mysterieuze seksgodin, de spirituele,  de harde tante, de eeuwige twijfelaarster, de sportieve,  de uitdaagster die dubbelzinnige vragen stelt en de boerendochter die wil baren. Voor elk typetje ging Katja W. anders op de foto en richtte ze een facebookprofiel op. Het populairste bleek ‘de uitdaagster’, tweedes kwam ‘het fuifbeest’,  derdes ‘de seksgodin’. Mannen verwachten dus het onmogelijke: een vrouw die zo veel mogelijk seks en lol, en zo min mogelijk problemen oplevert.  Misschien niet zo verrassend. Ach, het experiment is sowieso tijdverlies. Want wat mannen willen, doet er niet toe. Toch niet in relatieland. Nee, volgens een recent Amerikaans onderzoek hangt het geluk van een man volledig af van zijn vrouw. Als zij gelukkig is, hij ook. Zélfs als hij niet tevreden is met hun relatie. Wat goeiig! Als we Kevin binnenkort zien stralen in Dansdate, is dat dus niet vanwege zijn danspakje maar gewoon, omdat Josje zo blij is. Ik vind dat ontroerend.

Sokken feng shui
Het draait dus om wat vrouwen willen. En dankzij Singl3s, dat dating-programma op VIJF, waarin drie giebelende grietjes de ene kerel na de andere keuren (en toelichten hoe zij hun schaamhaar onderhouden of een verdwaalde prins Albert uit hun lichaam verwijderen), krijgen we daar een duidelijk beeld van. Ik herinner me uitspraken als ‘Amai die verdient precies goed, als hij er even goed uitziet als zijn cabrio, zit dat snor!’, ‘Schoenmaat 50? Als de rest ook zo groot is…’, ‘Zo plezant dat gij uw sokken hoog optrekt’ en ‘Hij moet wekelijks de strijk doen, ik zal hem betalen met dienstenseks.’ Toen Jeff Hoeyberghs beweerde dat vrouwen hoeren zijn en enkel hun leeftijd de prijs en het betaalmiddel verandert, stonden de meesten nog te schuimbekken. Maar als drie datelustige deerntjes die uitspraak schijnbaar bevestigen, is er niks aan de hand. Presentatrice Annelien Coorevits – auteur van ‘Eerste Hulp Bij Daten' – adviseerde de meisjes om de kledingstijl van mannen te negeren omdat zij die toch kunnen veranderen en daar veel voldoening uit putten. Ook al is een man verknocht aan zijn Iron Maiden T-shirts, als vrouwlief gelukkig wordt van Hugo Boss, hij automatisch ook. Wat goeiig! Vrouwen hebben dus maar één eis: de boel naar hun hand zetten. Ze verdiepen zich slechts in factoren waarover ze weinig tot geen macht hebben. Zijn bankrekening, het formaat van zijn geslacht of zijn gebrek aan talent voor sokken feng shui. Ergo: een man die geluk in de liefde zoekt,  hoeft zich niet te verdiepen in de grillige voorkeuren van zijn beminde. Hij presenteert zich best als een IKEA-keuken: neutraal, veelzijdig inzetbaar en te costumizen naar smaak. Iedereen content.




(Verschenen in Het Nieuwsblad 19/09/2014)